Que fem…

“Què fem…” en aquest espai anirem penjant algunes de les excursions que fem des del refugi amb l’objectiu que pugueu anar seguint, dia a dia, què passa per les Valls d’Àneu i la Vall d’Aran. L’evolució de la neu, la meteorologia, els canvis d’estacions, etc. Intentar posar imatge a moltes de les excursions que us hem descrit a l’apartat d’excursions i travesses.

I qui sap, potser us ajuda a descobrir alguna excursió o lloc nou.

EN BREU, ENS PODREU ANAR SEGUINT A INSTAGRAM TAMBÉ !!!!

CIRCULAR REFUGI DEL GERDAR – REFUGI PLA DE LA FONT (Febrer 2014)

Des de casa amb els esquís. El dia desperta increïble, amb fred i sol. Deixant-nos imatges molt boniques com les següents del Pui de la Bonaigua. Escollim un itinerari fàcil, doncs el risc d’allau és elevat i amb 30 o 40cm de neu nova és entretingut obrir traça.

1pui de la bonaigua

Als Prats de Breviari, seguia costant obrir traça.

2breviari

Arribem al Refugi del Pla de la Font i dediquem part de tarda al que més es porta per aquestes dades a tots els refugis de muntanya…

L’endemà sortim del refugi

pla de la font esqui de travessa

Hi ha bastanta neu

Des de La Serra de les Closes, les vistes de la Vall Escrita són espectaculars, xoquem de front amb un Pui de Linya i els Encantats de sobte. Tot seguit, cap a Lo Planell, El Mil Potros per anar fent com esgraons cap el cim del Pinetó, però sense poder deixar de mirar i remirar les magnífiques vistes quee ens ofereix tota la travessa. Vista de Les Agudes…

vista de les agudes hivern

Els últims metres de cresta fins el cim. Les condicions són perfectes així que no cal ni descalçar-nos els esquís, ni grampons.

Arribem al cim i ens preparem per la baixada.

Pel vent de nord-oest dels últims dies, com passa sovint, el Coll del Pinetó, està bastant pelat, així que esquí a l’esquena uns metres i a baixar…

Escoltats pel Pic de Montsaliente anem baixant per la Vall de Cabanes, la neu està perfecta, així que la cosa promet, però com sempre, el que no ens desil·lusiona és el paisatge i la tranquil·litat de Cabanes.

vall de cabenes esqui de travessa

Amb les últimes llums acabem la baixada i arribem al refugi a cometre el nostre únic pensament comú en la última hora, amb escrupolós ordre; primer de tot, unes birres ben fresques, tot seguit d’un bon sopar calent.

SON-PIC DE QUARTIULES (Febrer 2014)

Excursió matinal especialment adient pels dies d’hivern amb molta neu i molt risc d’allaus. Itinerari segut, bonic i que el seu descens, malgrat curt, a ser en la seva major part orientat a cara nord, ens ofereix unes condicions optimes de neu pols.

Aquí teniu algunes imatges:

Arribant al Coll de Fogueruix.

Flanqueig cap el cim.

Arribant al Cim del Quartiules.

Baixada amb neu pols cap a Son.

LLOC: Salardú : Tuc de la Salana

DATA: 06/01/2014

DIFICULTAT: Mitjana

TEMPS: 4-6 hores aprox.

DESNIVELL +: 1020m

ORIENTACIÓ: Itinerari orientat a nord, variant a nord-est o nord-oest, depenent el punt on ens trobem.

ESTAT DE LA NEU: Pista neta per accedir amb el cotge, preferible rodes de contacte al matí perquè hi resta algun tram una mica gelat,  neu continua des del Pàrquing.

El dia 5 va començar amb un bon gruix de neu pols que es va anar mullant amb les plujes de la tarda .Plujes que varen arribar fins a cotes molt altes (2300/400). Així doncs, el matí de reis ens regalava una neu crosta bastant difícil. Val a dir que les orientacions on hi tocava una mica el sol (la Salana és molt nort, així que la neu té poca estona de sol) cap el tard, havia transformat una mica, el que va permetre que no fos tant dura la baixada com ens esperàven, després dels primers girs des del cim.

ALTRES DADES D’INTERÈS: Podeu veure la descripció de l’itinerari i les zones de més risc d’allau a http://lauegi.conselharan.org/?page_id=3984.

Algunes fotos del dia, de C. Baschinger:

IMGP1855

Neu brillant al sol, pel regel nocturn.

IMGP1865

Des del coll, neu dura i ventada, a 100m del cim treiem esquís. Portàvem un TD3 que ens va obrir una traça perfecta.

IMGP1875

A partir del coll, unes vistes increibles de la nort i nord est, del Montardo.

IMGP1873

IMGP1887

A cotes mitjes i altes, la neu va transformar una mica i encara ens va deixar alguns girs de glòria…

LLOC: Pàrquing de l’Orri : Tuc de Marimanha

A 30-40 min. del refugi amb cotxe.

DATA: 18.12.2013

mapa de cap de marimanha

DIFICULTAT: Mitjana-baixa

DESNIVELL+: 760m

TEMPS: 3h-5h

ORIENTACIÓ: oest, sud i sud-est

ESTAT DE LA NEU: Dura  cotes altes, crosta cotes baixes. Un descens amb poca pendent i força llarg, acompanyat d’una neu poc disfrutona. Encara que sembla un enunciat poc atractiu, el cim de Marimanha, resulta un lloc molt interessant amb unes vistes increïbles. Un lloc bonic i amb moltes possibilitats i convinacions de circulars i d’altres variants.

ALTRES DADES D’INTERÈS: Nosaltres vam pujar el màxim a l’est possible per baixar el màxim a l’oest de la vall. Vàrem fer una mica més de volta, per no repetir exactament el mateix itinerari. Vam arribar al coll amb esquís i a partir d’allà vam pujar per la corda sumital  a peu. Amb poca neu, no vam necessitar ni grampons. tuc de marimanha esqui

Comencem l’excursió des del pàrquing de l’Orri a Beret. D’entrada, seguim el mateix itinerari com si anéssim al Baciver  http://lauegi.conselharan.org/?page_id=3984.

creuant estany de baciver tuc marimanha refugi gerdar orri

Per fer-ho una mica més llarg, anem a la dreta del tot de la vall, per sota la Serra de Baciverols i després creuem els estanys de Baciver.

pujant coll de marimanha

Neu dura però que es deixa fer, sense ganivetes ni grampons.

coll de marimanha  beret orri esqui

Última pala abans del coll. Ampla però amb neu dura. Les traces prèvies estan gelades.

coll de marimanha esqui travessa beret gerdar

Fora esquí per arribar al coll.

coll de marimanha gerdar esqui beret orri

Deixem els esquís al coll per fer cim per la falta de neu.

tuc de marimanha esqui baqueira beret

Vistes des del cim, mentre un petit front ens dona un ambient més hivernal. Front que quedarà en re. Fins dijous, no entrarà un front amb precipitació.

tuc de marimanha muntanha gerdar

Els quatre magnífics. Tuc de Marimanha.

vall d'aran esqui

Una baixada bastant precària. Neu dura en aquesta pala i neus canviants a partir de la mateixa. Neus dures, crosta, algun tros de pols. Tot plegat, molt del Pirineu.

Avui és divendres 20 de desembre, ahir va ploure fins a cota 2200 i després va anar baixant la cota. Al Refugi del Gerdar (1550), aquest últim front ha deixat 10cm de neu pols, després d’estar plovent una gran part del dia. Pel 24 s’esperen noves nevadeshttp://lameteoqueviene.blogspot.com.es/ , s’haurà d’anar seguint la evolució de tot plegat.

26.12.2013 També fem vermuts…

Dia 24, entrada de front d’ oest associat amb altes temperatures, va aixecar-se nevant però va ploure la majoria del dia fins a dos mil metres. Però Sant Esteve ens deixava aquest paisatge alhora del vermut i va seguir nevant tota la tarda.

Molta neu pels nadals però amb la amenaça de nous fronts d’oest, amb més pluges. Haurem d’anar veien.

LLOC: Boca Nord : Tuc de Montanero

DATA: 16.12.2013

mapavall d'aran_tuc del Port de Vielha_MOntanero

DIFICULTAT: Mitjana-baixa

DESNIVELL+: 1200m

TEMPS: Entre 5h i 7h aprox.

ORIENTACIÓ: Majoritàriament nord. Trams final, nord-est i del coll del Port fins al cim, sud-est, si fem el Montanero, nord-oest, si fem el Tuc delh Pòrt de Vielha.

ESTAT DE LA NEU: Dura i ventejada a les cotes altes i crosta bastant incòmoda a les baixes. Dins el bosc, està molt trepitjada, així que queda un carril compactat. Va entrar un frontet dissabte, que va deixar molta menys neu de l’esperada, només 3cm, però va humitejar molt la neu, va fer vent i fins hi tot va ploure a les cotes baixes. Fins ara la neu, amb l’anticicló i temperatures fredes, es mantenia, la humitat d’aquesta nit ha deixat una neu una mica més difícil.

ALTRES DADES D’INTERÈS:  Aquest itinerari també està descrit a la pàgina del Conselh Generau http://lauegi.conselharan.org/?page_id=3984. Així que podeu veure una descripció acorada en aquesta pàgina.

tuc de montanero

Dia de vent amb la neu ventada. Si seguim l’itinerari d’estiu, el camí remunta per un llom per tal de buscar alçada, hi ha algun pas exposat si la neu està dura o si s’ha format alguna placa de vent. En dies de neu inestable, és millor no flanquejar i segir el fons de la vall del riu Fontfreda.

Canau deth Pòrt de Vielha. Petita vall just sota el coll del Pòrt.

tuc de Montanero boca nord del tunel de vielha

Pujant la pala abans del cim de Montanero.

Vista del Tuc delh Pòrt de Vielha.

Sota el Tuc de Montanero. Just al costat hi ha una canal, prou ampla que amb bones condicions ens ofereix la oportunitat de fer un descens diferent que la pujada,  no haver de tornarnar fins el coll, sinó baixar de forma directa fins la Canau, a sota d’aquets.

Coronant el Tuc de Montanero i es pot intuir, el principi d’aquesta canal que baixa cap a est.

LLOC: Pla de Beret : Tuc de Parros

Des del pàrquin del Pla de Beret (45min. des del refugi amb cotxe) iniciem l’excursió cap el Tuc de Parros.

DATA: 13.12.2013

MAPAVall d'Aran_tuc de Parros

DIFICULTAT: Mitjana.

DESNIVELL+: 1000m.

ORIENTACIÓ: Est, sud i sud-est.

TEMPS: Entre 6h i 8h. pujar i baixar.

ESTAT DE LA NEU: Neu una mica ventada a d’alt, pols, una mica pesada en les zones on ha tocat poc el sol i transformada en la part baixa del recorregut. Fa dies que tenim l’anticicló, avui ha fet molta calor al sol, però tret d’aquestes estones a les solanes, els termòmetres encara són força baixos. La neu està pitjor que dies anteriors però encara es deixa fer prou bé.

ALTRES DADES D’INTERÈS: La pàgina del Consell General de la Vall d’Aran, té dins els seus itineraris el Tuc de Parros http://lauegi.conselharan.org/?page_id=3984, així que només us deixo unes quantes fotos més perquè veieu com estava avui.

També dir-vos, que cal prestar atenció al inici del recorregut, on no interessa guanyar alçada, doncs, ens dirigim a la segona vall. Si guanyem alçada, haurem de fer una sifonada per la Vall de Barlongueta, que és del tot innecessari. Per tornar, hi han varies opcions, potser és interesant, encara que ens haguem de tornar a calçar les pells en algun tram, dirigir-nos cap el Cap des Closos i el Tuc deth Miel, per de buscar una millor baixada.

tuc de parros beret

Creuant pel bosc per arribar a la Vall de Parros.

tuc de parros baqueira beret

tuc de parros vall d'aran esqui

Arribant al primer cim. Nosaltres ens vàrem quedar aquí. El cim del Parros està a uns 300m al nort-est. La cresta és fàcil, sempre depenent l’estat de la neu que ens pot complicar la travessa. Però no té cap pas compromès.

tuc de parros vall d'aran esqui de travessaVistes abans del cim.

LLOC: Cap del Port de la Bonaigua : Pic de la Cigalera

Arribarem en cotxe fins el Cap del Port de la Bonaigua (20 min). Iniciarem l’itinerari per pistes, però en pocs minuts les abandonarem. Es tracta d’una matinal curta, fer només la Cigalera. Però si tenim ganes d’allargar el dia, ens dona moltes variants  i possibilitats. Malgrat estar molt a prop de pistes, o sigui, sempre sortirem amb els esquís calçats, gaudirem de gran tranquil·litat i sobretot, d’unes vistes espectaculars de tot el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici.

DATA: 04.12.2013

CIGALERA 2

Fúcsia, itinerari normal a la Cigalera, baixant i pujant pel mateix canto. En groc, opció circular, però amb dos cotxes, fent dit o caminant 5-10 min. per carretera.

Interesant, de la Cigalera, pujar a Muntanyó i baixar al mal dit, als mapes de l’alpina, estany de Pudo (estany del Muntanyó d’Arreu per qualsevol habitant de les Valls d’Àneu.) i tornar pel Coll de l’Estany Pudo. Avui només hem fet una matinal curteta, per tant hem pujat i baixat de del Cap del Port pel mateix camí.

DIFICULTAT: Molt fàcil. Perfecte per iniciació.

DESNIVELL+: 530m.

ORIENTACIÓ: Sud, sud-oest.

TEMPS: Entre 1h30min i 3h.aprox.

ESTAT DE LA NEU. Neu pols.  Molt bona i “suelta” a la paleta que baixa a pistes, orientació oest.

ALTRES DADES D’INTERÈS: Dies com avui, només demanaries que la Cigalera, fes 500m més. Ja tenim l’anticicló i diuen que serà per temps…De moment, fa sol però les temperatures són baixes així que la neu aguanta molt bé. Dia increïble.

la cigalera refugi del gerdar Pujant amb el Pui de la Bonaigua, Pics de Basiero i tota la Vall de Gerber al radera .

la cigalera parc natural de l'alt pirineu

Baixant la primera pala, just sortint del cim.

la cigalera parc natural de l'alt pirineu esqui

LLOC: Son: “Canal del Guarda” a la Serra de les Closes

Sortirem des de Son, a 20min. del refugi en cotxe, o si es pot, des de les Plànes de Son, uns kilòmetres més amunt.  Primer per una pista, per continuar per mig d’un bosc de pi negre, fins arribar sense cap complicació al Refugi del Pla de la Font. Des d’allà, es poden realitzar diferents ascensions. Aquest cop, aprofitant que hi ha molta neu i que no tenim gaire temps, pujarem a buscar la Canal del Guarda, just sota les Closes.

DATA: 02.12.2013

mapa gerdar_pla de la font_canal del guarda

DIFICULTAT: Fàcil.

DESNIVELL+: 700m

ORIENTATACIÓ: Orientació nord, la majoria de l’itinerari discorre per orientacions nord, nord-est. La “Canal del Guarda”, de baixada, és nord. Normalment, la neu és manté en bona qualitat molts dies.

TEMPS: 4-5h aprox.

ESTAT DE LA NEU: Després la nevadeta del cap de setmana, segueix fent fred. La neu es manté pols,  però una mica més pesada que dies anteriors. Rasquem esquís en alguns trams. La neu és continua i abundant però està poc cohesionada i toquem terra de tant en tant.

ALTRES DADES D’INTERÈS:

son refugi del gerdar

Al pujar la carretera restava una mica de neu. De baixada, ja estava totalment neta.

canal del guarda refugi del gerdarNeu pols al Clot gran i encara que sigui estrany, la Lola descansant.

refugi del pla de la fon refugi del gerdar

Arribant al Refugi del Pla de la Font. Un cop aquí, seguirem en direcció sud i abans d’arribar al Coll de Fogueruix, virarem a oest, en direcció al Pinetó, per buscar la Canal. Si no es coneix, és una mica difícil trobar el punt exacte, és interesant preguntar al Tom, el guarda del refugi que dona nom a la canal, si hi és us ho explicarà in situ que és més fàcil de veure.

canal del guarda refugi del gerdar

“Canal del Guarda”. És interesant remuntar uns metres de la nostra traça per anar a buscar el punt més alt a la Serra de les Closes. Per la seva orientació nord, guarda bona neu, força temps. Inclinació fàcil i bona orientació, donen un descens divertit i molt bonic, entre pins negres i neu pols. Val a dir, com veieu, a aquestes hores del dia i havent pujat una mica temperatures durant el dia, ja estava una mica pesada.

Zona molt recomanada els dies de risc elevat d’allaus, igualment que el Pic de Quartiules.

LLOC: Tredòs : Pic de la Salana.

Des de Salardú, a 30min. del refugi, remuntem la Vall d’Aiguamòg en cotxe, per la pista que va als Banys de Tredòs, normalment fins a la borda de Serbat, on hi ha un petit pàrquing. Quan la pista està tancada a l’hivern, la excursió es pot fer igual però sortint de Tredòs.

DATA: 30.11.2013

vall d'aran_tuc de la salanarefugi del gerdar

DIFICULTAT: Mitjana.

DESNIVELL+: 1191

TEMPS:4-5h aprox. (1h15′ més si sortim de Tredòs)

ESTAT DE LA NEU: Neu pols, molt poc cohesionada que a mesura que pujàvem s’anava humitejant. Acumulacions de més d’un metre de neu però poc estable, ha caigut molta neu sense una bona base prèvia.

ALTRES DADES D’INTERÈS:Podeu veure la descripció de l’itinerari i les zones de més risc d’allau a http://lauegi.conselharan.org/?page_id=3984.

pista de la salana_refugi del gerdar Just quan arribàvem havia caigut una petita allau a la pista, malgrat estar la pista neta, ens va obligar a sortir des de Tredos, a la baixada, ja es podia pujar al pàrquing que hi ha uns kilòmetres més amunt. Sortir des de Tredos, allarga una hora de pujada l’excursió i 20min.aprox.la baixada.

neu Neu 1700m, poc cohesionada.

pic de la salana_refugi del gerdarPujant per la Coma de Montaner.

Després, s’arriba al Pletiu de Salana, una valleta penjada, molt estètica que al arribar al seu collet ens regala unes vistes impressionants de la cara nord del Montardo. Aquí és on ho vàrem deixar aquest cop, doncs vam començar a tenir molt mala visibilitat i vam decidir fer mitja volta. Del coll, fins al cim, es puja per una pala ampla o per la carena (oest), en funció de l’estat de la neu. No comporta gaires complicacions, però sovint pot estar ventada.