Excursions i travesses

El nivell de dificultat es variat, sense ser mai molt alt, depenen del recorregut escollit i la època de l’any, cal dur l’equipament adequat  i disposar dels coneixements suficients  (orientació, meteorologia, etc. ). També cal gaudir d’un estat de forma apta per l’activitat que pensem realitzar.

1. EXCURSIÓ PEL BOSC DEL GERDAR I MATA DE VALÈNCIA (Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici)

• Itinerari circular. Gerdar-Vado-Pla de Breviari-Gerdar:

Bosc del Gerdar

Excursió per la Vall de Cabanes

Circuit fitat pel Parc Nacional d’Aigües Tortes–Estany de Sant Maurici, com a “ruta dels avets”. Sortim des del refugi o a uns metres més amunt de la carretera, al pàrking del Callau. El camí puja pel bosc guanyant alçada per la pendent dreta del riu fins arribar a una clariana (“Vado de dalt”) per on creuarem el riu gràcies a una passarel·la de fusta. Allà un cartell informatiu ens marcarà el camí a seguir. Planejarem en travessa (a voltes aquest camí, sobretot després d’hiverns ventosos, es complica per la quantitat d’arbres caiguts que haurem de salvar) per situar-nos a la banda contrària que hem pujat i ens tornarem a trobar un cartell informatiu del Parc, per arribar al Pla de Breviari, prat envoltat d’avets i pins als peus del pic del Teso de Son.

Aquest serà el punt més alt de l’excursió a on iniciarem la tornada. Refarem per uns instants el camí fet, fins el cartell informatiu que ens hem trobat uns minuts abans i ens disposarem a realitzar la baixada de tornada pel marge oposat del riu que ens durà fins un pont de fusta que ens ajudarà a creuar altra cop el riu per enfilar cap el refugi.

Itinerari que es pot fet en ambdues direccions però que es recomana aquesta, doncs el desnivell negatiu és inferior.

Dificultat moderada, degut al desnivell de 1550 a 1850.

Duració. 2.30 a 3 hores.

• Itinerari circular. Gerdar – Pas del Coro – Son-Mata de València pel Calvari -Gerdar.

El inici d’aquest circuit presenta dues variants per arribar al primer punt.  O bé, pugem pel camí, anteriorment descrit que transcorre pel  “Vado de dalt” fins els Plans de Breviari, o de forma més directa però més pendent, pugem pel camí que transcorre per l’altra banda del riu, després de creuar el pont de fusta situat a pocs minuts del pàrking del Callau (itinerari de baixada en el circuit anterior). Per qualsevol dels dos itineraris que escollim arribarem al Pla de Breviari i des d’allà pujarem flanquejant la pendent per arribar al coll del Pas del Coro, amb bones vistes sobre la Bonaigua, Teso i tota la vall d’Àneu. Per pistes forestals baixem fins el poble de Son, fins arribar a la seva peculiar església romànica. Al costat d’aquesta, surt el camí del Calvari que ens portarà fins el refugi, travessant a mitja alçada la Mata de València per camins i pistes fitades.

Excursió d’un dia complert i de dificultat moderada.

Duració: Gerdar – Son: 3.30 hores. Circuit complert 6 hores.

• Estany negre de cabanes.

Sortint del refugi pel camí de la Vall de Cabanes (marge dret ascendent), seguint el camí marcat per fites i balises de fusta grogues, fins el Bado de Dalt, a on després de creuar el riu seguirem pel marge esquerre. Un camí sense fitar però molt evident, ens portarà vall amunt fins un petit planell en l’encreuament de petites valls, abans d’arribar als llacs, primer el petit i després l’Estany Negre de Cabanes, amb una illa a poca distància de la riba, encara envoltat de vegetació i arbres centenaris, malgrat l’alçada de 2180.

Aquesta ruta és l’accés a l’alta vall de Cabanes i és el principi de totes les ascensions i travesses que a partir d’aquest llac segueixen diferents camins per accedir a les cimes, colls i llacs que formen l’atractiu circ de Cabanes.

Dificultat moderada amb un desnivell entre els 1550 i 2180m.

Duració: 2.30 hores anada. Entre 4.30 i 5.30 hores l’anada i tornada.

• Camí del Salt de Comials o Cascada Gerber

Sent aquest el camí més planer que es pot realitzar des del refugi, ens porta fins el salt d’aigua més alt de tot el Parc Nacional de l’Estany de Sant Maurici – Aigüestortes. Tot just a l’altra banda de l’esplanada que hi ha davant del refugi, comença el camí fitat vorejant el refugi pel darrera i prossegueix envoltat d’avets. En uns minuts arribarem a una passarel·la   de fusta que creuarem per pujar cap a un prat, on mica a mica, anirà obrint el bosc. Travessarem l’antiga carretera, per continuar prat amunt. El camí prossegueix sense cap complicació fins unes passarel·les de fusta que ens permetran creuar una zona molt humida i de crescuda d’aigües, sobretot a la primavera. Finalment el camí confluirà pujant unes escales fins el mirador del salt de Comials.

Excursió fàcil.

Duració: 1.15 h. anar (2 hores anar i tornar).

• La volta al Teso.

Pels qui tinguin ganes de matinar, poden donar el tomb al massís del Teso, i descobrir les diferències que ens esperen a banda i banda de les seves muntanyes: el Pinetó, Roca Blanca i Teso (opció pels més experimentats d’anar crestejant per d’alt dels cims). Serpentejant amb el riu entre els avets, per aturar-nos als estanys, gaudir la vista que ens ofereixen les alçades i acomiadar-nos entre llums de tarda i la vida que comença als prats.

Camí ben fitat fins el desviament de l’estany Llong. A partir d’allà és un camí evident per a tots aquells que sàpiguen fer un correcte us del mapa.

Dificultat: AD

Temps estimat: Una jornada sencera.

L’opció d’arribar fins el Pic del Pinetó i anar crestejant, només recomanable per persones expertes i amb un bon estat físic.

2. EXCURSIÓ PER LA VALL DE GERBER (Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici)

La ruta dels estanys. Segurament és l’opció més fàcil per veure i gaudir un dia caminant a la vora d’estanys. Camí fitat que ens permet arribar fins el circ glacial de Gerber i sorprendre’ns amb la quantitat de llacs glacials que podem trobar durant l’ascensió. Primer estany a menys d’una hora del pàrking. Podem arribar al refugi Mataró a 2474m.

Per anar a la vall de Gerber, és pot accedir amb cotxe fins el pàrking de la Peülla i des d’allà començar a caminar, o bé, des del refugi, seguir el camí del Salt de Comials i empalmar amb el camí que ve del pàrking. Aquesta segona opció, malgrat ser una opció que ens ofereix la possibilitat de caminar en un entorn molt interessant, també fa més llarg el recorregut i no és tant còmode com arribar en cotxe fins la Peülla.

Excursió fàcil i per bon camí fitat, molt freqüentat a l’estiu.

Duració: 1,30h fins l’estany de Gerber (el més gran).

3h-3,30 fins el refugi.

3. EXCURSIONS VALL D’ÀRREU I AIROTO (Parc Natural de l’Alt Pirineu)

• Circular Estany del Muntanyó d’Arreu i Estanys de Garrabea

Una de les excursions més boniques, poc freqüentades i amb força possibilitats de perdre’s, del Parc Natural, doncs està poc fitada.

Des del Refugi seguint el camí de la cascada i engantxant amb “Camins Vius” o directament, deixant el cotxe una mica abans del Pàrquing del Cap del Port de l’estació de Baqueira, seguirem unes fites que ens porten fins la bassa de Boscàs, a partir d’aquí hi ha un seguit de camins ramaders i guirigall de fites, que ens farà necessitar posicionar-nos molt bé amb el mapa que portem. Per sota el cim de la Cigalera, anirem flanquejant tot el circ de l’estany del Muntanyó. Aquest ens quedarà, força metros per sota. Per un collet, més o menys evident que anem veient tota l’estona (el de l’esquerra), creuarem el Serrat de Garrabea i baixarem per l’esquerra del barranc fins els seus dos estanys. Tornarem per l’altre cantó del barranc i podrem creuar el Serrrat, aquest cop, per un collet més a l’est. Per una tartera, baixarem fins l’estany del Muntanyó. Remuntarem fins el coll i d’allà baixarem fins el cotxe.

Duració estimada: 4h-4.30h

Dificultat: A.D. No per les condicions del terreny, sinó perquè està poc fitat.

• Circular pel Serrat de Garrabea

Com la ressenya anterior o m’atreviria a dir que encara més, es tracta d’un camí poc fitat i amb molts números a desorientar-se una mica, si no es té un us del mapa i de l’orientació molt clar.

Excursió molt poc coneguda, ideal per qui vulgui sentir-se una mica més tranquil que en les rutes més usuals de la zona.

Iniciarem pel mateix camí que a l’excursió anterior, però des de l’estany de Garrabea, ens atansarem fins l’Estany de Rosari d’Arreu. Seguirem Vall abaix, per remuntar pels Planells del Muntanyó, carenejant una mica i després per unes pales pronunciades, arribarem altre cop a l’estany del Muntanyó d’Arreu, mal dit en algunes edicions de “Pudo”. Tornar pel Coll.

Dificultat BD. Molt poc fitat.

Temps estimat:6h-7h.

• Excursió Estany d’Airoto.

Encara que l’excursió més coneguda per anar a Airoto, te l’accés des del poble d’Isil, proposem una alternativa amb accés des del refugi a través del port de la Bonaigua.

La ruta surt prop del cim del port extravasant la capçalera de les valls del Muntanyó i Garrabea, amb múltiples llacs per arribar fins el coll que dona accés a l’estany d’Airoto, i al seu refugi lliure. És un itinerari que forma part de l’Alta Ruta Pirenaica.

Ruta de muntanya amb dificultat mitja-alta (especialment amb boira que pugui dificultar l’orientació. Ruta poc freqüentada).

Duració estimada: De 5 a 6 hores fins el refugi d’Airoto (sense guarda) i 2 hores més, si es vol baixar a Isil.

4. ASCENSIONS

Són moltes les ascensions que es poden realitzar des del refugi, aquí us anomenem unes quantes i més endavant anirem penjant ressenyes que pugueu utilitzar. Tots els temps són molt aproximatius. Ja se sap que això del rellotge en muntanya pot canviar molt, en funció de moltes diferents variants.

• Pui de la Bonaigua. 4,30h fins el cim (Hi ha una variant que permet des del refugi, fer l’ascensió de forma circular. Pujant per la Vall de Gerber i baixant per la de Cavanes o en ordre invers. 6h des del pàrking)
  • Pic del Pinetó. 4h fins el cim per la Vall de Cabanes.
  • Pic del Tessó. 4h fins el cim.
  • Els Quatre Cims. 4h fins el Pinetó per la Vall de Cabanes. 2h crestejant i 2h més fins el refugi.

Altitud màxima: 2700metres.
Dificultat: Ruta evident amb un tram d’aresta de 100 mts de IIº.
Època recomanada : Primavera–Estiu-Tardor

• Pic de Montsaliente. 5.30-6h fins el cim.
  • Pui de les Ares. 4.30 h. Fins el cim.
  • Pic de Xemeneies. 4-5h fins el cim.
  • Pic de Bassiero. 5.30h-6.30 fins el cim.
  • Pic d’Amitges. 6.30h-7h. Fins el cim per la Vall de Cabanes. (5h-6h per la Gerber).
  • Tuc de Saboredo.6.30h-7h. Fins el cim per la Vall de Cabanes. (5h-6h per la Gerber).
  • Tuc de la Cigalera. 1.3h.-2h. Fins el cim des del pàrquing del Cap del Port.

5. TRAVESSA DE REFUGIS

Des de l’estiu del 2019 estem oficialment dins la Carros de Foc, oferint una nova variant a coneguda ruta, fent la CARROS DE FOC PLUS

• Travessa de refugis del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici

Distribuïts per tot el territori del Parc Nacional hi ha un total de 12 refugis de muntanya guardats. Destaquem aquí els més propers al refugi a través dels camins més habituals. Aquesta extensa xarxa de refugis permet múltiples combinacions per a realitzar travesses de variada dificultat i duració.

Alhora, també permet una petita variant dins la coneguda ruta dels “Carros de Foc”.

• Refugi del Pla de la Font (2050m.)

Passant pel pla de Breviari, arribarem al pas del Coro, si ens hi fixem, ja podrem veure el refugi. Enllaçarem amb el camí (a la dreta) que va per les faldes del Tesso, Roca Blanca i Pinetó per la part alta de la vall de Son. El camí a partir d’aquest moment, és força planer,  travessant pastures que normalment ens deixaran entreveure molts animals, especialment a la zona de les “estanyeres”, amb una única forta pujada al final que malgrat ser de poc desnivell, és fa força dura.

Excursió fàcil i ben fitada.

Duració: De 3 a 3.30 hores.

Altra alternativa més exigent i llarga, seria pujar per la Vall de Cabanes (passant pel Llong és una mica més curt, però pel Negre també si pot pujar) i realitzar l’ascensió al Pic del Pinetó (2648m) que ens oferirà unes magnífiques vistes de tota la zona. Baixant del cim en direcció est, sense gaires dificultats arribarem al refugi, previ pas pel cim de Mil Potros i coll de Fogueruix.

Duració: De 6 a 7 hores.

Una opció força atractiva és unir els dos recorreguts, per gaudir d’un itinerari circular que dona la volta complerta al massís del Tesso de Son i que es pot realitzar en una jornada complerta o en 2 dies, fent nit al refugi del Pla de la font.

• Refugi d’Amitges (2380 m.)

L’itinerari més usual remunta la Vall de Cabanes. Aquí podem optar per 2 itineràris:

A. Abans d’arribar a l’estany Negre de Cabanes, seguir pujant en direcció sud, cap a l’estany Llong, cruïlla senyalitzada per una fita bastant gran en el punt que s’ajunten diferents barranqueres, però que s’ha d’estar atent, doncs el camí principal ens condueix cap el Negre. Passant pel marge dret del Llong, començarem a trobar-nos fites més continues que ens portaran cap els “Clots de Cabanes de Baix” , disposant-nos a pujar pel marge dret del riu, als peus del Pic Montsaliente, fins “l’Estanyet dels ports”. Aquí és moment de probable confusió si no tenim ben clar a on ens dirigim. Es veuran dos colls, hem de vorejar tot l’estany per la dreta i no dirigir-nos cap el coll de de Basiero, sinó en direcció més sud, anar a buscar el Coll de la Coma de l’Abeller, dit també de Sant Maurici (2750m.). Creuant aquest i seguint la Coma de l’Abeller de baixada, buscarem un camí a la dreta que ens porta a la Coma d’Amitges a on es troba al refugi.

-B. En comptes de pujar pel Llong, anar a buscar el Negre de Cabanes. Vorejar-lo pels blocs de la seva riba esquerra fins remuntar per un barranc que ens conduirà també als Clots de Cabanes de Baix, prosseguir en direcció a l’Estanyes dels Ports d’igual manera.

-C. Des de l’estany Negre de Cabanes pujar a l’estany Bou i el Blau, propers al pic de Bassiero i el Port de Sant Maurici. Aquest és l’itinerari menys freqüentat i malgrat la seva bessa, és difícil trobar-hi fites.

Excursió per gent amb experiència a la muntanya i necessitat de mapa.

Duració: De 7 a 8 hores.

Un altre possible itinerari, és sortint del refugi pel camí que ens porta al salt de Comials, fins a la corba de la font de la “Ressaca”de la ctra. De la Bonaigüa, des d’allà remuntar, per la tartera de blocs, seguint un camí fresat amb fites que en un inici, busca enfilar.se pel marge dret, on es concentra més vegetació. fins enllaçar al camí d’entrada a la Vall de Gerber.

També es pot accedir al pàrking de la Peülla en cotxe i començar allà el camí d’inici a la vall de Gerber. Anirem seguint la Vall, entravessant els estanys de  l’Estanyola, l’Estat Petit i el Gerber, per continuar fins el refugi de Mataró (lliure). Des del refugi, ja veurem el coll de l’Estany Gelat, en direcció Oest. Un cop al coll, no baixarem al llac, sinó que pujarem fins el coll d’Amitges (petita escletxa entre les crestes del Pic d’Amitges i el Tuc de Saboredo) per baixar seguidament per la Vall d’amitges fins al refugi que ens queda tot just  a l’esquerra de les Agulles d’Amitges.

Duració: 6 hores.

L’excursió per la Vall de Gerber, és de menor dificultat que la de la Vall de Cabanes.

• Refugi Ernest Mallafré (Sant Maurici) 1885m.

La ruta més senzilla, és la mateixa que ens porta al Refugi del Pla de la Font per prosseguir després pel coll de Fogueruix i agafar el camí que ens condueix per sota la Serra de les Closses fins enllaçar amb el camí que puja d’Espot fins a Sant Maurici. Un camí que surt a l’esquerra de l’Estany de Sant Maurici, ens condueix en 15 min. Fins al refugi als peus dels Encantats.

També hi podem anar per la mateixa ruta que ens porta a amitges per la Vall de Cabanes, port de Sant Maurici i Coma de l’Abeller,per arribar a l’estany de Ratera i baixar cap a Sant Maurici per la pista o el camí de la Cascada.

Duració: 7.30 a 8 hores.

• Refugi Saboredo (2310m.)

Des del refugi, a peu, pel camí del salt de Comials i fins a un petit pàrquing a partir d’aquest, seguirem les marques de “Camins Vius” en direcció a la Bonaigüa. Abans de l’ermita de les Ares, just a la corba de la carretera, a mà esquerra, podrem veure un seguit de fites que seguirem per remuntar la Pala de les Ares, fins topar-nos amb el camí que ve del pàrquing de la Peülla. Una alta opció, més llarga però no tant exigent, és no agafar la drecera de la Pala de les Ares i continuar pels “Camins Vius” fins el aparcament de la Peúlla per cercar el camí tradicional que puja als estanys.

Pel camí de Gerber, remuntem la vall d’aquest nom, fins el coll de l’estany glaçat (2580m) per baixar fins el llac Major de Saboredo i d’allà al refugi que està situat en un petit llom en el centre del cercle.

Conectant així, dues conques lacustres de gran bellesa en una ruta poc freqüentada, si exceptuem la primera part del recorregut, molt visitada a l’estiu per la facilitat d’accés en cotxe i la seva poca dificultat.

Duració: De 5 a 6 hores.

*Hi ha un refugi no guardat a la Vall de Gerber, Refugi Mataró, que pot servir per fer etapa intermèdia, per qui vagi més en calma desfruitant del paisatge.

• Travessa de refugis de les Valls d’Àneu

Són variades les opcions de travessa dins les Valls de l’Alt Àneu i els seus refugis, en breu us mostrarem una petita selecció.